خواص آجیل سویا ؛ برای مردان ، زنان ، در بدنسازی و در بارداری

خواص آجیل سویا

خواص آجیل سویا ؛ برای مردان ، زنان ، در بدنسازی و در بارداری همگی در سایت دیماکلاب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

آشنایی با آجیل سویا

دانه پرخاصیت سویا که در ایران به نام‌های دانه روغنی و یا لوبیای چینی نیز شناخته می‌شود، به صورت بو داده و آجیلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دانه سویا بیشتر در طب گیاهی، رژیم غذایی و روغن‌گیری استفاده می‌شود که از نظر شباهت و اندازه به دانه لوبیا شبیه و در سایز دانه نخود است. این دانه همچمنین به صورت بو داده و به عنوان آجیل برای میان‌وعده تهیه و مصرف می‌شود.

دانه سویا یکی از با ارزش‌ترین و مفیدترین دانه‌های گیاهی به شمار می‌رود. این دانه شگفت‌انگیز از نظر ارزش غذایی بسیار مهم و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است. سویا گیاهی یک ساله با برگ‌های زرد، سفید یا مایل به سیاه است که انواع آن به بیش از سه هزار نوع می‌رسد. این دانه حاوی آنتی‌بیوتیکی به نام کاناوالین و کلروفیل بوده، که اهمیت سویا را از نظر علم پزشکی و داروسازی حائز اهمیت می‌سازد.

دانه سویا را به شکل‌های مختلف مصرف‌می‌کنند، به صورت آجیل سویا بوداده، نمکی ،سرکه ای،لیمویی،گلپر،فلفلی و طعم های گوناگون دیگر.همچنین دانه سویا معمولا به‌عنوان جایگزین گوشت استفاده‌می‌شوند. این دانه، فواید سلامتی زیادی دارد و منبع مکمل خوبی به‌ویژه برای گیاه‌خواران است.

در این مطلب مجموعه ای از مهم ترین خواص و مضرات آجیل سویا را به صورت خلاصه جمع آوری کرده ایم ، برای شناخت بیشتر خواص آجیل سویا و عوارض مصرف آن در ادامه با سایت دیماکلاب در دسته بندی خواص مواد غذایی همراه باشید.

خواص آجیل سویا در طب سنتی

طبع سویا آجیلی شبیه به طبع دانه‌های لوبیا، معتدل و بو داده آن کمی گرم است.

مصرف منظم و درازمدت فرآورده‏‌هاى سویا به میزان محسوسى وضع خون اشخاصى را که مبتلا به کلسترول زیاد هستند اصلاح مى‏‌کند و در برخى موارد حتى مقدارى از آسیب‌هایى که در اثر کلسترول به رگ‌هاى خونى وارد شده است را رفع و ترمیم می‌کند، نشانه‏‌هاى علمى دیگرى در دست است که سویا در تنظیم سطح انسولین قند خون و فعالیت روده‌‏ها براى دفع منظم کمک مى‌کند و براى پیشگیرى از انواع سرطان بخصوص سرطان معده بسیار مؤثر است. سویا مانند تمام گیاهان هم خانواده خود براى سلامت کولون و تنظیم تخلیه و دفع بسیار مفید است.

این گیاه سرشار از پروتئین و روغن است و به‌خاطر وجود ترکیبات شبه‌استروژنی می‌تواند جایگزین مناسبی برای تأمین استروژن در زنان یائسه و همچنین پیشگیری از سرطان سینه در زنان جوان باشد. سویا در رژیم غذایی مردم چین و ژاپن جایگاه مهمی دارد و همین مسئله باعث کاهش بروز سرطان سینه و پروستات و تصلب شرایین بین مردم این کشورها شده و به افزایش حافظه هم کمک می‌کند.

دانه رسیده سویا نیز مانند سایر حبوبات داراى مقدار کمى کاروتن است و از نظر ویتامین Bکمپلکس غنى است و داراى مقدار کمى ویتامین C نیز است. در سویا ویتامین‌هاى D و E و K نیز یافت شده است.

سویا آجیلی به عملکرد غده تیروئید کمک می‌کند و به ویژه برای پیشگیری و درمان کم کاری تیروئید مفید است.

خواص آجیل سویا برای کودکان

شیر سویا که از لوبیا سویا خام به دست می آید بهترین جایگزین شیر گاو در نوزادان و کودکان می باشد.

خواص آجیل سویا برای مردان

بسته به مقدار سن آقایان ممکن است، خواص سویای آجیلی در پیشگیری از سرطان پروستات متفاوت باشد. ایزوفلاون موجود در سویا آجیلی در مردان بالای ۶۰ سال تاثیرات پیشگیرانه بیشتری نسبت به اقایان جوان‌تر دارد.

در رده سنی بالای ۶۰ سال هرچقدر ایزوفلاون مصرفی توسط آقایان بیشتر باشد به همان میزان احتما پیشگیری از سرطان پروستات کمتر خواهد بود. فیتواستروژن موجود در سویا باعث کاهش سطح تستسترون در مردان می‌شود. این هورمون علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات موجب افزایش سطح هورمون استروژن در مردان نیز می‌شود، همین امر موجب کاهش قدرت باروری و تأثیر منفی بر روی سلول‌های جنسی آنها خواهد شد. با وجود این، خوردن مقدار مناسبی دانه سویا (با میزان سلول‌های جنسی نرمال) باعث بروز نازایی نخواهد شد.

دوز نرمال مصرف پروتئین سویا ۲۰ تا ۲۵ گرم روزانه است که نه تنها باعث اثرات منفی در مردان نمی‌شود بلکه اثرات مثبت سلامتی بر قلب و عروق و پروستات دارد.

خواص آجیل سویا برای لاغری

لوبیا سویا حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و به لاغریو کاهش وزن افراد کمک می کند.

همچنین شیر سویامقادیر قند کمتری از شیر گاو دارد و جذب چربی از روده را کاهش می دهد در نتیجه به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

خواص آجیل سویا برای پوست

لوبیا سویا به عنوان یک مرطوب کننده برای درمان پوست خشک عمل می کند، همچنین لوبیا سویا برای کاهش چربی پوست صورت صورت مفید است.

دانه سویا حاوی فیتواستروژن است که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود، همچنین دانه سویا برای درمان لکه های قهوه ای پوست که با افزایش سن ظاهر می شوند، مفید می باشد.

سویا حاوی ویتامین E است که می تواند باعث پاکسازی سلول های مرده پوست شود.

خواص آجیل سویا در بارداری

طبق تحقیقات به عمل آمده بر روی تأثیر سویا در بارداری، می‌توان نتیجه گرفت مصرف به اندازه این دانه نه‌ تنها زیان نداشته، بلکه می‌تواند بسیار مفید و پرخاصیت نیز باشد.

سویای آجیلی شامل مقدار فراوانی انرژی، پروتئین، فیبر، آهن، کلسیم، ویتامین ث، ویتامین آ، ویتامین کا، کربوهیدرات، چربی و امگا۳ است که می‌تواند بسیاری از نیازهای غذایی مادر و جنین را تأمین کند.

مواد مغذی و خواص سویای آجیلی موجب می‌شود تا مادران حامله دچار کمبود کلسیم و به تبع آن دچار پوکی و کاهش استحکام استخوان نشوند. آهن، فولات، منگنز، پتاسیم، ریبوفلاوین، مس و فسفر موجود در این دانه‌ها موجب بهبود عملکرد سیستم بدن مادران باردار خواهند شد.

از دیگر خواص سویای آجیلی در بارداری می‌توان به بهبود سیستم گردش خون، سلامت قلب، کاهش ابتلا به دیابت نوع دوم و جلوگیری از یبوست در مادران حامله اشاره کرد.

دانه سویا حاوی مقادیر بالای ویتامین B و اسید فولیک است که برای زنان باردار مفید بوده و از نقص لوله عصبی در جنین پیشگیری می کند.

دانه سویا منبع غنی از ویتامین های C و E و K و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، فسفر، منیزیم، آهن و مس است که برای رشد جنین در دوران بارداری ضروری می باشند.

خواص آجیل سویا در بدنسازی

ترکیب و ترتیب اسیدآمینه‌های موجود در سویا به شکلی است که سبب شده تا یکی از با کیفیت‌ترین پروتئین‌های موجود در طبیعت را بوجود آورد و در عین حال مضرات پروتئین‌های حیوانی نظیر انواع گوشت قرمز را نیز نداشته باشد.

تنها یک ویژگی این گیاه سبب شده است که بدنسازان دید منفی نسبت به آن داشته باشند؛ و آن هم وجود ماده‌ای گیاهی-شیمیایی بنام فیتواستروژن است.

فیتواستروژن پیش‌ساز استروژن است، همانند بتاکاروتن موجود در هویچ که پیش‌ساز ویتامین A است، یعنی در بدن در طی فرآیندهایی به استروژن که همان هورمون اصلی زنانه است تبدیل می‌گردد.
ترس بدنسازان از مصرف سویا در این است که وجود این ماده سبب شود تا اول ویژگی‌های زنانه در اندام آن‌ها به وجود آید (یعنی توان جنسی مردانه‌­ی آن­ها تحلیل رود) و دوم اینکه عضلات آن‌ها نیز از بین رود. چرا که اعتقاد دارند استروژن جلوی رشد عضلات را می‌گیرد.

لوبیا سویا پس از تمرینات بدنسازی از اکسیداسیون آنتی اکسیدان های بدن جلوگیری می کند.

آجیل سویا چاق کننده است

دانه سویا حاوی مقادیر بالای فیبر و پروتئین است که اگر زیاد خورده شود به چاقی و افزایش وزن کمک می کند.

آجیل سویا برای دیابت

لوبیا سویا توانایی افزایش گیرنده های انسولین در بدن را دارد و در نتیجه به طور موثری باعث کاهش قند خون دیابتی ها و پیشگیری و درمان دیابت نوع دو می شود.

آجیل سویا برای سگ

سویا حاوی مواد مغذی و فیبر بالایی است که به عنوان یک برطرف کننده التهاب برای بدن سگ شناخته شده است.

آجیل سویا برای زنان

 مصرف آجیل سویا برای زنان بسیار مفید است و به کاهش گرگرفتگی در زنان یائسه کمک می‌کند.

لوبیا سویا منبع خوبی از ایزوفلاون هاست که از اجزای اساسی سیستم تولید مثل هستند، در طول دوره یائسگی که میزان استروژن به طور قابل توجهی کاهش می یابد ایزوفلاون ها قادر به اتصال به سلول های گیرنده استروژن هستند و می توانند علائم یائسگی مانند نوسانات خلقی، گرگرفتگی و گرسنگی را کاهش دهند.

مصرف روزانه ۳۰ گرم سویا در روز به دلیل تامین فیتواستروژن مورد نیاز بدن، عوارض یائسگی را کاهش می‌دهد.

آجیل سویا و یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در دانه سویا باعث افزایش حرکات روده شده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

مقدار پروتئین آجیل سویا

میزان پروتئین سویا آجیلی موجود در ۱۰۰ گرم حدود ۳۶ گرم و در یک پیمانه از آن حدود ۶۸ گرم است. این مقدار از پروتئین در دیگر دانه‌های گیاهی و یا محصولات گیاهی کمتر یافت می‌شود. به همین خاطر محققان و دانشمندان دانه‌های سویا را جایگزین مناسبی برای پروتئین حیوانی می‌دانند.

مضرات آجیل سویا

همانند سایر خوراکی‌ها، زیاده‌روی در مصرف آجیل سویا نیز توصیه نمی‌شود. به ویژه مصرف این دانه در افرادی که دارای مشکل اضافه وزن بوده و یا نگران چاقی هستند، بایستی با احتیاط صورت گیرد چرا که میزان کالری و چربی موجود در آن بسیار بالا است.

بهتر است بدانید که دانه‌های سویا آجیلی به واسطه میزان بالای چربی موجود در آن‌ها، در برابر رطوبت و اکسیژن بسیار حساس هستند، به‌طوری که جذب اکسیژن در مدت کوتاهی، می‌تواند منجر به تندی یا فساد آنها شود، بنابراین توصیه می‌شود همواره آن را تازه تهیه کرده و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

سویا حاوی مقادیر بالای استروژن است که باعث عدم تعادل هورمونی در مردان می شود و می تواند منجر به ناباروری، اختلال عملکرد جنسی، کاهش تعداد اسپرم و حتی افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها در مردان شود.

کودکانی که به شیر گاو حساسیت دارند نباید لوبیا سویا و شیر سویا مصرف کنند.

لوبیا سویا حاوی مقادیر بالای اگزالات ایت و می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

بیماران مبتلا به آسم نباید لوبیا سویا مصرف کنند چون ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود.

Check Also

مضرات ویتامین d ؛ عوارض مصرف زیاد ویتامین d در دوران بارداری

مضرات ویتامین d مضرات ویتامین d ؛ عوارض مصرف زیاد ویتامین d در دوران بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *